ابن‌هیثم که بود و چه کرد؟ | امیرمحمد گمینی
فلک‌ها از کجا آمدند؟ | امیرمحمد گمینی
سردترین دمای عالم چقدر است؟ | امین جمشیدی
تصویر نجومی روز
یازدهمین سالگرد فعالیت مریخ‌نورد فرصت در سیاره سرخ
مریخ نورد فرصت در آستانه 11 سالگرد فعالیت بر سطح مریخ عکس‌های متعددی از بالای دماغه تریبیولیشن گرفته است که اعضای تیم هدایتگر این ماموریت بعضی از این عکسها را در قالب یک عکس موزاییکی پانوراما ترکیب کرده‌اند. ناسا دوم بهمن امسال این عکس پانوراما را منتشر کرد. ادامه »
گذر سیارکی به ابعاد یک کوه از کنار زمین
سیارکی تقریبا به اندازه یک کوه روز دوشنبه از نزدیک زمین عبور می‌کند. این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد که سیارکی از فاصله‌ای نزدیک زمین بگذرد، اما این گذر خطری برای سیاره زمین نخواهد داشت. با این حال می‌تواند زمان خوبی برای دریافت اطلاعات جدیدی از سیارک‌ها باشد. ادامه »
سوت آغاز ماراتن مسیه امسال در پایان بهمن نواخته می‌شود
پنجشنبه سی‌ام بهمن، جمع پرشوری از رصدگران از سراسر ایران برای شرکت در ماراتن مسیه سال 93 در محل کمپ متین‌آباد حضور خواهند یافت. با توجه به تجارب سال‌های گذشته‌ی ماهنامه‌ی نجوم در برگزاری ماراتن مسیه در کاروانسرای قصر بهرام و کمپ متین‌آباد، ماراتن سال 93 نیز در کمپ متین‌آباد برگزار خواهد شد. ادامه »
شماره ۲۴۴ ماهنامه نجوم منتشر شد
شماره ۲۴۴ ماهنامه نجوم با روایت تازه‌ای درباره مریخ و یافته‌های جدید مریخ‌نورد کنجکاوی منتشر شد. آسمان این شماره از به اوج رسیدن درخشش دنباله‌دار لاوجوی خبر می‌دهد. سال ۲۰۱۵ به مناسبت بزرگداشت دانشمند نامدار جهان اسلام، ابن هیثم، سال جهانی نور نامیده شده است. ادامه »
فرصت طلایی رصد دنباله‌دار لاوجوی
دنباله‌دار لاوجوی این شب‌ها به اوج درخشش خود در آسمان نیم‌کره شمالی رسیده است و در آسمان با چشم غیرمسلح از قدر ظاهری ۴ قابل رصد است. دو هفته آینده بهترین زمان برای رصد این دنباله‌دار در آسمان شب است. ادامه »
خبرها
گزارش ها