حیات فرازمینی، شاید وقتی دیگر
بهمن سال گذشته، زمانی‌که منظومه تراپیست 1 شامل هفت سیاره سنگی به دور یک ستاره ریزنقشِ بسیار سرد کشف شد، موجی از شادی و امید میان اخترزیست‌شناسان سراسر دنیا ایجاد کرد. بر پایه مشاهدات اولیه تصور می‌شد که حداقل سه سیاره این سامانه در منطقه زیست‌پذیر قرار دارند، اما حالا به کمک شبیه‌سازی‌های سه بعدیِ جو این سیارات، به نظر می‌رسد تنها یکی از آن‌ها می‌تواند میزبان حیات باشد.
 ٠٠:٢٦ - سه شنبه ٨ فروردين ١٣٩٦ - نظرات : ٠متن کامل >>
به زودی نخستین عکس از سیاهچاله‌ها به دست خواهد آمد
گروهی بین‌المللی از اخترشناسان امیدوارند به زودی با اتصال تعدادی تلسکوپ رادیویی زمینی، نخستین تصویر از سیاهچاله‌ها را ثبت کنند.
 ١٦:١٦ - دوشنبه ٧ فروردين ١٣٩٦ - نظرات : ٠متن کامل >>
تلسکوپ فضایی هابل کشف کرد:
امواج گرانشی و فرار اَبَرسیاهچاله‌ای از مرکز کهکشان میزبان
امواج گرانشی اَبَرسیاهچاله‌ای را از مرکز کهکشان میزبان بیرون راند. این ابرسیاهچالۀ فراری پرجرم‌ترین سیاه‌چاله‌ای است که تاکنون با این فاصله از مرکز کهکشان -جایی که انتظار داریم باشد- پیدا شده است.
 ١٣:٣٥ - يکشنبه ٦ فروردين ١٣٩٦ - نظرات : ٠متن کامل >>
یافته جدید اخترشناسان:
کهکشان‌های اولیه شبیه راه شیری، با هاله‌ای عظیم احاطه شده‌اند
ستاره‌شناسان با بررسی دو کهکشان متعلق به‌ کیهان اولیه که مشابه راه‌شیری بوده‌اند، کشف کرده‌اند که اجداد کهکشان‌های مارپیچی غول‌پیکر در اَبَرهاله ای از گاز هیدروژن قرار داشته‌اند
 ٠١:٠١ - يکشنبه ٦ فروردين ١٣٩٦ - نظرات : ٠متن کامل >>
ترامپ مصوبه بودجه ناسا را امضا کرد
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در مراسمی در کاخ سفید لایحۀ افزایش بودجۀ ناسا را امضا کرد. این مراسم سه‌شنبه یکم فروردین ۱۳۹۶ با حضور برخی از فضانوردان و قانونگذاران برگزار شد.
 ٢١:١٠ - جمعه ٤ فروردين ١٣٩٦ - نظرات : ٠متن کامل >>
ستاره‌ای با نزدیک‌ترین مدار به دور یک سیاه‌چاله رصد شد
اخترشناسان به‌تازگی شواهدی از ستاره‌ای یافتند که تنها در مدت نیم ساعت به دور یک سیاهچاله می‌گردد. این نزدیک‌ترین مدار شناخته‌شده ستاره‌ای به دور یک سیاهچاله تا به امروز است
 ١٦:٥١ - سه شنبه ١ فروردين ١٣٩٦ - نظرات : ٠متن کامل >>
چند نکته جالب درباره اعتدال بهاری
واژه‌ بهار را بارها و بارها شنیده اید، همچنین عبارات و جملاتی که بهار به اشکال مختلف در آنها به کار می رود. بهار در طبیعت هم به همین ترتیب همراه پدیده‌های مختلف گفته می‌شود. مثلا «بهار آب و هوایی» و «بهار نجومی» کمی متفاوت‌اند. بهار طبیعت حدود ۱۰ ام اسفند آغاز می‌شود و اعتدال بهاری پایان اسفند (امسال ۳۰ ام اسفند) رخ می‌دهد. حال بیایید نگاهی دقیق‌تر به نکاتی از اعتدال بهاری و فصل بهار امسال بیندازیم.
 ١٦:٢٤ - سه شنبه ١ فروردين ١٣٩٦ - نظرات : ٠متن کامل >>
با یافتن فضاپیمای گمشده‌ای که به دور ماه در گردش بود:
اثبات توانمندی فناوری راداری جدید ناسا
به‌تازگی، سازمان ناسا توانمندی شگرف فناوری راداری جدید خود را با یافتن ماهواره‌ای گمشده در گردش به دور ماه آزموده است.
 ١٤:٠٠ - سه شنبه ١ فروردين ١٣٩٦ - نظرات : ٠متن کامل >>
بازگشت موفقیت‌آمیز دراگون به زمین
کپسول دراگون شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) روز یکشنبه 29 اسفند طبق برنامه در اقیانوس آرام فرود آمد و بیش از دو تُن بار را از ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین بازگرداند.
 ٢٣:٤٧ - يکشنبه ٢٩ اسفند ١٣٩٥ - نظرات : ٠متن کامل >>
تلسکوپ فضایی گایا مأموریت دارد:
تهیه نقشه سه‌بعدی از کهکشان راه شیری
تلسکوپ فضایی گایا (Gaia سرواژۀ Global Astrometric Interferometer for Astrophysics) مأموریت دارد که در طول پنج سال فعالیت تا سال 1399/2020 با تصویربرداری از یک بیلیون ستاره، نقشه و کاتالوگی دقیق از اجرام موجود در کهکشان راه شیری تهیه کند.
 ١٩:٤٥ - جمعه ٢٧ اسفند ١٣٩٥ - نظرات : ٠متن کامل >>