چاپ        ارسال به دوست

ناسا اعلام کرد:

مریخ‌گرد اُدیسه به عملکرد عادی بازگشت

مریخ‌گرد ادیسه (Odyssey) که از روز۶ دی به دلیل مشکل فنی در عملکرد حالت امن (Safe mode) قرار گرفته بود، با موفقیت عیب‌یابی شد و به عملکرد عادی بازگشت.

به گزارش مجله نجوم به نقل از وبگاه خبری سازمان فضایی امریکا (ناسا)، فضاپیمای ادیسه روز۶ دی به دلیل اطمینان نداشتن در تشخیص جهتِ خود نسبت به زمین و خورشید، درحالی‌که ارتباط با زمین را حفظ کرده بود، خود را در حالت عملکرد امن قرار داد. عملکرد حالت امن، وضعیت آماده‌ به ‌کار حفاظتی است که سیستمِ کنترلی فضاپیما در صورت تشخیص مشکلی، فضاپیما را در آن حالت قرار می‌دهد و ضمن حفظ ارتباط با مرکز کنترل منتظر دستورات بعدی می‌ماند. با تلاش محققان سازمان ناسا، در همان روزِ ۶ دی آگاهی ادیسه از موقعیت خود با بازنشانی سیستم تعیین جهت فضاپیما بازیابی و مشکل  با موفقیت حل شده است. مدتی پیش نیز، در دی‌ماه ۱۳۹۲، این مریخ‌گرد دچار مشکل مشابهی شده بود.

طبق اعلام سازمان ناسا، با بازگشت ادیسه به عملکرد عادی انتظار می‌رود این هفته فعالیت مخابراتی ادیسه برای انتقال دادۀ مریخ‌نوردهای فعال بر روی سیارۀ سرخ از سرگرفته شود. همچنین، ادیسه فعالیت‌های بررسی سیارۀ مریخ را از هفتۀ آینده دوباره ادامه خواهد داد.

مریخ‌گرد ادیسه که از آبان ۱۳۸۰ در مدار سیارۀ مریخ قرار گرفته، علاوه بر کمک شایان خود به شناخت سیارۀ سرخ، در مأموریت‌های مریخ‌نورد بعدی نیز نقش مهمی داشته است. این نقش، شامل عملکرد به‌صورتِ رله مخابراتی برای انتقالِ داده‌ از مریخ‌نوردها به ایستگاه‌های زمینی و همچنین تعیین محل مناسب فرود مریخ‌نوردها با تصویربرداری از سطح مریخ بوده است.

مترجم: محمد عادل‌پور/ مجله نجوم