چاپ        ارسال به دوست

نخستین یافته ماهواره تِس:

اَبَرزمینی در حال تبخیر کشف شد

ناسا گزارشی حاکی از اولین جهان بیگانۀ کشف شده در مأموریت شکار سیارات فراخورشیدی در حال گذر منتشر کرد. طبق این گزارش، اَبرزمینی کشف شده که به نظر میرسد به علت گرمای ستارۀ خود در حال تبخیر شدن است.

دانشمندان به کمک داده‌های تس سیاره‌ای جدید در اطراف ستارۀ پی کوهمیز کشف کردهاند. این ستاره در فاصلۀ ۵۹/۵ سال نوری از زمین و در صورت فلکی کوهمیز قرار دارد. پی کوهمیز کوتوله‌ای زرد، مانند خورشید، است و دومین ستارۀ درخشان در میان ستارگانی است که سیارات فراخورشیدیشان به روش گذر کشف شده‌اند. این دنیای جدید با نام پی کوهمیز سی (Pi Mensae c) شناخته میشود. قطر و جرم آن به ترتیب ۲/۱۴ و ۴/۸۲ برابر زمین است. این ابرزمین ۰/۰۷ واحد نجومی از ستارۀ مادرش، یعنی پی کوهمیز، فاصله دارد. به نظر میرسد، کل این سیاره از آب تشکیل شده است؛ همچنین، دارای هستهای سنگی است و جوی گسترده متشکل از عناصر هیدروژن و هلیوم در آن وجود دارد. دانشمندان احتمال میدهند این سیاره به علت دریافت تابش شدید از ستارۀ خود، در حال تبخیر شدن است.

سیارهای که پیش از این در این منظومه کشف شده بود پی کوهمیز بی (Pi Mensae b) نام دارد. ستارۀ غولی گازی که ده برابر مشتری جرم دارد و در فاصلۀ سه واحد نجومی از ستارۀ مادر در مداری بیضی شکل، و نه دایره‌ای، در حال گردش است. پژوهش‌های بیشتر میتواند مشخص کنندۀ علت آرایش عجیب دو سیارۀ منظومۀ پی کوهمیز باشد. احتمالاً در تاریخچۀ این منظومه رخدادی باعث بیضی شکل شدن مدار سیارۀ پی کوهمیز بی شده است؛ اما اگر این طور باشد، چگونه سیارۀ درونی منظومه، یعنی پی کوهمیز سی، سالم باقی مانده است؟ سؤالاتی از این دست میتوانند نظریه‌های دانشمندان را دربارۀ شکلگیری سیارات کامل کنند.

ماهوارۀ نقشه‌بردار فراخورشیدی‌های در حال گذر یا همان تِس (Transiting Exoplanet Survey Satellite TESS سرواژۀ) ۲۹ فروردین امسال با موشک فالکن ۹ کمپانی اسپیس ایکس در مدار تعیین شده در اطراف زمین قرار گرفت. قرار است چهار دوربین این تلسکوپ فضایی صدها هزار ستارۀ درخشان نزدیک خورشید را با کم شدن نور آن ستارهها، که به علت عبور سیاره‌ای از مقابل آن‌ها رخ می‌دهد، بررسی کند.

امتیاز تصویر: NASA’s Goddard Space Flight Center